luni, 28 iulie 2014

Urzeala tronurilor - Măcel sau ecranizare la drumul mare?



Cât sunt eu de acru, în fața unei capodopere sunt nevoit să mă înclin uluit și mulțumit.

Când remarcam prestația actoriceasca a lui Peter Dinklage, în producția HBO Urzeala Tronurilor, în rolul pezevenghiului Lanister încă nu văzusem nimic. Eram la categoria cochetat cu cititul sagăi Cântec de gheata și foc, adică abia rumegasem câteva capitole din Urzeala Tronurilor. Aveam să constat că serialul se întinde dincolo de primul roman și încă nu s-a hotărât unde se va încheia.

Azi sunt cu lectura înaintea acțiunii din seria a patra și mă simt tot boboc pentru că în viața mea nu am identificat mai clar personajele din carte cu imaginile actorilor din ecranizare. Dar ce ecranizare frate, când ceea ce face HBO este încarnarea personajelor într-o asemenea măsură încât îți este imposibil să le mai vezi altfel când citești?

În acest caz s-a dovedit că a implica la casting autorul este o lovitură de marketing imposibil de contracarat. Am fost agramat, neclar? Revin. Îmi este imposibil pană la ora asta să îmi închipui un personaj din Game of Thrones altfel decât a fost el desemnat de însuși creatorul său în producția video. Castingul este desăvârșit, regia fără de prihană, transpunerea acțiunii este simplu supra-umana. Citesc cărțile și remarc că tot ceea se întâmpla acolo se grefează natural, fără contradicții în personajele jucate de actori. Este ăsta un defect? Aș spune că numai al meu. Imaginația îmi este în ofsaid față de a autorului.

Prin alegerea actorilor și prin talentul lor, autorul își impune viziunea dincolo de imaginația mea. O chestie care în alta conjunctura ar fi fost frustrantă. Nu și aici. De ce? Pentru că mi se oferă nu exact, ci mai mult decât am fost în stare sa îmi imaginez. Ce îmi rămâne să fac după ce realizez asta? Să mă oftic că nu ma duce mintea mai mult, sau să mă las comod în fotoliu și să savurez un spectacol unic? Răspunsul este simplu, am să călătoresc acolo unde mă trimit ei.

Pe internet serialul a stârnit proteste împotriva scriitorului RR Martin. Acesta este acuzat că ucide toate personajele favorite ale audienței. După episodul 10 seria doi intitulat „Nunta roșie”, au apărut bannere și tricouri pe care scria „RR Martin dacă nu te oprești din ucis o să rămâi fără personaje”. Nebunia a devenit isterie cand RR Martin a anunțat că în scopuri caritabile va da numele donatorului a 20 000 dolari unui personaj, pe care apoi îl va ucide în serialul Game of Thrones. Cinic nu? Asta numesc eu umor sănătos!

13 comentarii:

  1. Chiar recent vorbeam cu o prietena despre serial. Am tot auzit păreri de bine.
    Poate mi-l descarc si eu. Ar fi o premiera :)
    Eu si serialele, baba si chilotii tanga :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E mult pana încerci o data. Dupa..... Vai de fundul babei ! :)))
      Chiar nu vreau sa-mi imaginez o baba in tanga. Nu o sa mai dorm la noapte . Bleah !

      Ștergere
    2. Alege perechea potrivita si o sa fie baba fericita!

      Ștergere
  2. Precizare : unde eu, sunt chilotii tanga, nu baba !! :))

    RăspundețiȘtergere
  3. :))))))
    Hai noapte buna, pa ! :D

    RăspundețiȘtergere
  4. E cel mai f ascinant serial dar este pe de alta parte cea mai dura idee. Are nenea ăsta o apetenta sa omoare toate personajele tari din film intr-un mod extrem de barbar. În lumea creată De el ce a fascinat o planetă pilonii se rup unul câte unul dar răsar alții ce preiau toată greutatea cărții. Genial nene!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta înseamnă să fii tare în scufă, nu în sculă!
      Am și eu dicton pentru Game of Thrones:
      Imaginația bate populația!

      Ștergere
  5. scriu si eu un comentariu ... chiar asa iti sta pe papila gustativa G of T ?

    RăspundețiȘtergere
  6. "În acest caz s-a dovedit că a implica la casting autorul este o lovitură de marketing imposibil de contracarat." - In general, da, mutarea ar putea fi buna, dar sunt si cazuri in care un regizor poate scoate mai mult din carte decat autorul (Stephen King e atat un exemplu bun pentru afirmatia ta, cat si un contraexemplu).

    RăspundețiȘtergere

COMENTARII MUCEGAITE