luni, 12 noiembrie 2007

Pomana de sase luni


Sper din toata inima, ca ceea ce scriu eu acum sa nu fie pomenit. Nutresc acest simtamant din cauza ca sunt un pic superstitios ca oricare om. Oricat de rau, decazut si mucegait as fi, putintel de tot, acolo...oleaca pe fund, ma gandesc si la suflet. De fapt ma gandesc la sufletul raposatei mele bunici dinspre mama, ca pentru ea s-a facut pomana. Pomana de poveste.
A fost odata un mos si-o baba. Amandoi erau tineri pensionari si aveau de facut o pomana. Si a durat pomana asta 3 zile si 3 nopti si poate ca mai dureaza si astazi, daca ii crezi pe vecini.
Nici numai stiu a cata pomana este si cate v-or mai fi, ca oricum romanul are o adevarata inclinatie naturala spre pomeni. Izvorata probabil din dorinta revansarda a celor de-si dau duhul de al face pe cel ramas in viata sa plateasca la propriu faptul ca a supravietuit, pomana este inainte de orice un ospat. In acelas timp pomana este o dovada de credinta si o adevarata proba de enduranta fizica si psihica.
Sa faci pomana sau sa mori incercand!
Pomana mai este si un minunat prilej de a te intalni cu neamurile, indeobste cu cele proaste. Definitia este prea stricta pentru ca in acelas timp ele sunt si neamuri bune si neamuri de traista si...rude prin alianta, indepartate sau Dumnezeu mai stie cum, ca multe mi-a mai dat! Revenim la pomana in speta.
Mama a inceput sa faca liste inca de acum 2 saptamani. Am aruncat un ochi pe prima lista si nu am priceput mai nimic. Din a doua inceput sa compilez ca e vorba de logistica si transportul rubedeniilor catre noi. Ne-a pus naiba sa ne luam casa in mijloc de oras, la granita dintre 3 regiuni istorice echidistant fata de rudele din Moldova, Muntenia, Dobrogea si Transilvania. Sa nu ma luati la bani marunti cu geografia ca va las sa-mi gazduiti o singura data rudele si v-am linistit. Rudele mele sunt multe, mancacioase si la randul lor ca tot omul au copii, neveste si...rude. Asa ca atunci cand zici familia X, nu te referi la vara-ta cu barbat-su, nu! Te referi la ei doi, la copii lor, la catel, purcel..etc.
Initial, cand am auzit ca pomana nu se mai face in satul unde-i ingropata ultima bunica, m-am bucurat. Uite ca s-au invatat ai mei minte si nu mai vor sa hraneasca un sat intreg din puterea de cumparare a doua pensii. Ca asa s-a intamplat la penultima pomana. Cand au inceput sa buiasca contaranii lu' mamaia, m-am linistit. Lipseau doar aia de muncesc in Spania si Italia, sau care din fericire pentru noi, aveau si ei de organizat vreo pomana si din nefericire pentru ei s-a suprapus ca data cu a noastra.
Nu stiu daca sunteti la curent, dar in mod uzual pomenile se cam tin sambata. Totusi nu m-am mirat cand primele rude au inceput sa apara de joi dupa amiaza. Declarativ, au venit sa o ajute pe mama la pregatiri. Practic numai o persoana per masina, de obicei de parte feminina, a riscat sa suflece manecile si sa puna ciolanul la treaba. Restul profita de ocazie ca sa mai dea o raita pe la alte rude din oras folosindu-mi locuinta drept baza de expeditii. Barbatii, mai ales aia mai in varsta, tin mortis sa-l ajute pe tata. Tata sta la o masa in bucatarie, si schimba pe Tv Sport cand e pauza publicitara pe OTV. Cand ii vin ajutoarele, lucrurile se schimba radical. Adica, sta la orice masa din casa, bea vin cu ceilalti si nu mai schimba niciodata de pe OTV, decat daca-si aduce careva aminte ca-i meci. Din cand in cand ridica paharul ca sa i se sterga faramiturile din fata si ca sa zica: Dumnezeu sa o odihneasca!
Am sa fiu corect si am sa recunosc ca uneori, dar numai dupa indelungi insistente tata coboara cu pungile de gunoi si urca cu altele cu provizii. Daca ceream evidenta vecinei de vis a vis care a facut ulcior la ochi de atata spionat pe gaura cheii, probabil ca as fi stiut clar cata mancare si cat gunoi a fost carat. Pierd ocazia, pentru ca mamei nu-i ajung 5 ochiuri + cuptorul de la aragaz si o coopteaza taman pe vecina spioanca drept ajutor la pomana. De fapt toate vecinele sunt implicate. Au scapat de aceasta onoare profesora si adventista de la etajul 1. Una nu crede de loc, celalata crede prea in serios ca sa se tina de pomeni si mai ales de ale altora. In rest, vecinii circula la mine in casa, mai lejer decat trenurile in Gara de Nord. Adica fluiera cand pleaca, cara tot timpul cate ceva si nu ciocanesc la usa niciodata.
De atata vanzoleala singurul loc unde ma simt cat de cat relaxat este baia. Trag zavorul, capacul, dau drumul la apa, inchid ochii si ma gandesc la o cabana izolata pe malul unui rau de munte. Din cand tusesc tabacic sau oftez pro-fund, ca sa-i potolesc pe cei care dau tarcoale usii incuiate, fie si numai ca sa intrebe daca-i ocupat. Daca nu raspund, sau nu trag apa, se trezeste cate unul sa-mi stinga lumina, desi nu plateste el factura la curent.
Dupa 3 zile de foc continuu, aragazele mamei si vecinei tac. Dimineata apare in sfarsit si sora maica-mii. A venit sa o ajute. Doar sa care coliva la biserica. Cheltuiala ei pentru pomana masii: 2 bonuri de masa, o sticla de ulei si un manunchi de lumanari din parafina ce-a mai fina. Imi vine sa o internez simultan la Nifon, spitalul de interne si centrul femeilor abuzate, asa de infiorator se vaita de toate alea. Pe lista de nemultumiri trece rapid faptul ca n-are cartela de la usa de jos si a fost nevoita sa urce pe scari 3 etaje, ca sa ia cosul cu coliva. Ii spun ca-mi pare rau ca n-am simtit telepatic ca se uita de jos spre apartamentul nostru. Ca daca stiam ii aruncam cosul de la balcon, sa o scutesc de atata efort. Nu stiu de ce se supara, dar rau de tot, asa de rau ca atunci cand revine o face cu intariri. Adica sotul, fata, ginerele, nepotul si o...cumatra! Ce faci cumatra? Bine... Cumatra?! Stiti ce legatura are acesta “cumatara” cu pomana noastra? Acum cativa ani (10-15?!) soacra cumetrei, i-a facut defunctei mele bunici niste injectii, contra cost bine inteles. Taca, paca...ati inteles? Asta ar fi una.
Fosta sotie a defunctului frate al mamei, a venit insotita de actualul ei sot. Asta a fost joi; astazi este luni si ei inca n-au plecat. Nu era pacat?! Atata mancare si bautura risipita...Ce-i drept matusa (sa-i zic fosta?!) a robotit la bucatarie, iar “unchiul”(sa-i zic vitreg?!) a stat nonstop cu pomanagii, ca tata din cand in cand avea o inexplicabila slabiciune si adormea. Mai ales noaptea, intre 2 si 4 am. Cam atunci gasea si el un loc liber sa intinda o plapuma pe jos ca cele 4 paturi ale casei erau non stop ocupate. Slabiciunea asta la costat pe tata cateva deca de vin si 3 kile de tuica. Intre picaturi matusa si-a facut timp de i-a trimis verisorului meu student, un pachet. Mancare de pomana bineinteles, ca si pachetul ce la primit verisoara care a trecut sa-i duca pachetul. Pentru binele lui varu-meu sa speram ca mai urmeaza si alte pomeni, ca altfel il paste moartea prin inanitie.
Matusa mamei, sora defunctei bunici, a sosit ca de obicei tot joi seara. Descindere standard din orasul vecin cu masina proprie. Dotare si contributie tot standard. O sticla de 2 litri de bors, 1 sticluta de 250 ml tuica imputita si sborsitul de barbacsu, Nea Corcodel. Ca sa fiu 100% onest, matusa a utilizat partial borsul ca sa faca o ciorba de peste. Restul de bors, ca si majoritatea ciorbei de peste a consumat-o tot nea Corcodel, ca leac pentru mahmurelile de vineri, sambata si dumnica dimineata. Ba am gresit, ca duminica n-a mai fost bors de peste si chiar daca era, el vroia de potroace, asa ca mama s-a conformat.
Vara-mea, sotul si copilul, s-au prezenat sambata dimineata, ajutand-o pe matusa-mea sa care cosul cu coliva inapoi de la biserica pana la noi. Verisorii mei, locuiesc la exact 45 de metri de mine adica peste drum. Din momentul debarcarii la mine au mancat baut si defecat; la mine si-au facut manicura, pedicura, coafura; la mine acasa si-au schimbat, hranit si batut copilul; la mine acasa si-au facut siestele.
Ca bonus Verisoara mea iubita, s-a bagat la dat ordine in bucatarie. Conform ei, pomana ar fi fost un fiasco total daca nu spunea ea cate sarmale cu varza si cate cu vita sa fie asezate pe fiecare farfurie. Supervizarea m-a costat in afara de pachetelul de suprapomana standard, pachetul meu de tigari abia inceput si ciocolata cumparata pentru fi-mea! Pachetul suprapomana standard inseamna cam tot ce-i pica rubedeniei la mana si se poate ambala in pungi de plastic sau sticle PET. Este mancarea si bautura gatita pentru pomana in afara de cana, farfuria cu mancare data de pomana cu lumanare si covrig ca sa spuna: “bogdaprosti”, “sa fie de sufletul raposatei” sau power mix intre astea si “ca tare-i mai place si ei sa...” Pachetul de suprapomana este un fel de asigurare ca dupa pomana eu si ai mei nu ne v-om da fierea peste cap mancand resturile. In felul asta frigiderele rasufla usurate, colesterolul mamei scade, ficatul tatei ia o binemeritata pauza si ulcerul meu se inchide.
Duminica seara, liniste si pace in casa. Rudele ramase cat sa ocupe fiecare cate o camera si parintii mei dorm. Ma asez pe buda, de data asta pe bune, asa ca nu mai simt obligat sa trag zavorul. Brusc, simultan cu un ciocanit imperceptibil, vecina de la doi baga capul pe usa si-l scoate rapid:
-Ptiu ca otravit mai esti la mate vecine! Vezi ca am venit sa fumez si io o tigara...Vecina e acasa?! Lasa, lasa...n-o mai trezi daca doarme!
Vecina s-a lasat de doi ani de fumat; cel putin asa stie sotul ei! Vecina este mare si are plamani de otel.
Zbiara fraza aia cat o tin borjogii. Acum stie tot cartierul ca-mi pute rahatul si ca ea fumeaza. Numai prostul de langa ea nu aude si nu miroase nimic. Efecte secundare la castrarea psihica, ce sa-i faci!

13 comentarii:

  1. intr-adevar pomana "standard", Doamne, cunoscute imi mai sunt toate! bine scrisa, cu nerv si cu simtul umorului acid si sanatos care te caracterizeaza... cu cateva corecturi ar trebui sa apara intr-o faina culegere de texte: "Traditiile la romani in viziunea balaurului"
    multumesc pentru gustul complex, savurat pe timpul lecturarii. }{

    RăspundețiȘtergere
  2. :)) Eu de ce nu am fost la pomana? Economistule :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Cunosc!
    Să vezi ce fain e la ţară!
    Cum popa începe slujba de plecare a moartei când fiul ei încă nu a apucat să se schimbe în haine decente - că a fost totul rapid şi neaşteptat iară noi am făcut orice în afară să ne priveghem moarta,
    când toţi mâncă ca sparţii şi critică că ciorba nu e suficient de acră sau că nu au primit pulpă superioară sau inferioară şi toate babele îşi înfig creştineşte ghiarele în coliva ta haccp....

    Dumnezeu să îi aibă pre morţi în paza Sa!

    RăspundețiȘtergere
  4. Undeva intre realitate si mirosul din baie e coliva!! Sperba scriere!

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  6. Lasand vrajeala pseudo-pioasa deoparte va multumesc ca n-ati venit si voi la pomana. Vad ca numai lacoma asta de Oana s-a basicat ca n-am invitat-o:P! Domnu' Vasile, va recomand ca la pomenile rudelor dumnevoasta sa plangeti cu...hohote. Daca nu va iese, cu 100 de lei angajati o baba preofesionista, care cu siguranta ca va seca glandele lacrimale ale intregii asistente.
    Pt anonim, sa stiti ca s-a schimbat putin treaba cu laba-n baba si baba laba-n coliva; acum la poarta tintirimului te asteapta cineva care zice: intinde mana! Si...fleoshc, coliva in mana cu care ai sters maioneza de-i curgea mortului pe nas, sau in aia cu care ai aruncat cu pamant pe cosciug!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Fina, sa stii ca s-a marcat. nu stiu daca cum se va numi antologia si unde o sa o public, dar de botezuri, nunti si cununii mucegaite, vei mai citi!
    Si mai in sopata cu porecla aia, ca la cat sunt de vizati balaurii, se pune vre-un haker cu toporu' pe blogul meu!

    RăspundețiȘtergere
  8. Nenea, nu ai pic de talent! Lasa-te de sportul asta!

    RăspundețiȘtergere
  9. Ba am, macar cat sa scriu un comentariu la ceea ce scriu altii nenea anonim! :P

    RăspundețiȘtergere
  10. Excelenta relatarea. Sigur nu ai fost in lista mea de invitati? Prea seamana pomenile astea. Nu credeam ca voi ajunge sa rad cu pofta citind despre o pomana. Pomenile sunt evenimentele mondene pentru cei oarecum izolati de lume. Acolo se deapana amintiri, se pun la curent cu noutatile politice, economice sociale. Cine cu cine s-a mai luat, cati copii a mai facut... Iar daca cel pentru care se face pomana a trecut dincolo in urma unui accident, ei, subiectele sunt multe. Toti sunt experti! Lait motivul pomenilor devine "oare a mai vorbit?" Iti vine sa-i omori pe toti si sa fii tu musafir la pomenile lor. Am trait si-am facut pomeni, multisoare, inca mai fac. Listele se fac din timp, musafirii se anunta de joi, vin toti, cu alai mare: catel purcel si cocos taiat in traista. La intrebarea fireasca, de ce veniti, nu am atatea paturi... Cum de ce? Sa ajutam! Dormim pe scaune! Nemultumirile legate de numarul de farfurii impartite, ba au fost pare ba impare, pe ala de ce nu l-ai chemat? Esti suparata pe el? La anul sa-l chemi! Da, coliva a fost buna, a avut nuca multa...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ehei, pe vremea mea! :) Sigur n-am fost la nici o pomană dată de tine. Nu am fost decât la alea unde a fost imposibil sa ma eschivez. Adica pe la mine prin casa.

      Ștergere

COMENTARII MUCEGAITE